U Srednjem spolu upoznajemo tri generacije obitelji Stephanides. Pratimo njihov dolazak u Ameriku i život u tom novom svijetu. O njihovom životu nam priča glavni lik i narator, Cal. Iako je ovo priča o putu otkrivanja identiteta glavnog lika, autor nam zapravo nudi povijest jedne obitelji i kako je ta povijest oblikovala svoje članove.
Knjiga prati priču obitelji Stephanides od Calovih djeda i bake Leftya i Desdemone, preko njegovih roditelja Miltona i Tessie, do njegovog „drugog rođenja“, kako nam sam Cal kaže. Cal se na početku nameće kao glavni lik i narator priče, pa mi kao čitatelji imamo dojam da će većina knjige biti usmjerena na njegov lik. Umjesto toga dobijemo kronologiju putovanja jedne obitelji čiji članovi prolaze kroz razne promjene kako bi otkrili i prihvatili tko su oni zapravo. Stavljajući Calovu priču u kontekst cijele obitelji vidimo kako sve generacije odražavaju na jedan način svoje posebnosti s kojima se moraju boriti.
Calova priča počinje dosta kasno u romanu. Ne znamo mnogo o tome što se dogodilo nakon njegovog povratka iz San Francisca. Kada usporedimo veličinu knjige sa prostorom koji je posvećen Calovoj borbi sa identitetom može se činiti kako glavnoj temi nije dano dovoljno prostora. Da je cijeli roman posvećen Calu mogli bismo možda istražiti i život koji je vodio nakon saznanja o svom stanju i tak dobiti punu sliku njegove ličnosti. Iako nam 41-godišnji Cal, koji nam priča sve ovo, govori o nekim trenutcima u svom sadašnjem životu, nismo prisutni u dijelu života kada se Cal formira kao osoba. Taj dio je bitan ako gledamo ovo bar dijelom kao bildungsroman. Međutim, Eugenides je uspješno ispleo priču koja je napravila puni krug kada dođemo do kraja. Desdemonino priznanje Calu da joj je Lefty bio brat vraća nas na početak i daje važnost kronologiji kroz koju smo morali proći. Calova priča je priča iz neke grčke tragedije ili drame. Mnogo toga se trebalo dogoditi da se mutacija koja se pojavila u njegovom tijelu aktivira. Sudbina je u ovo priči igrala ulogu koliko i znanost. Kao što Cal kaže na početku, on želi opisati pun jednog gena koji se kroz generacije prenosio dok u njemu nije našao podobnog nositelja gdje se će se manifestirati.
Razvoj priča obitelji Stephanides odražava Calovu priču. Prva generacija obitelji, Lefty i Desdemona, dolaze u Ameriku pod krinkom supružnika, iako su zapravo brat i sestra, i pokušavaju se snaći u novoj sredini. Desdemoni to teže pada od Lefty. Ona se boji da će netko otkriti njihovu tajnu. Odbija spavati s Leftyjem jer misli da će se njihova djeca roditi s nekom vrstom deformacije. Desdemona ipak zatrudni. To se dogodi nakon što odu pogledati predstavu o Minotauru, grčkom čudovištu koji je napola čovjek, napola bik. To samo povećava Desdemonin strah. Unatoč strahu, oni dobiju zdravog sina, Miltona.
Drugoj generaciji, Miltonu i Tessie, lakše se snaći jer su oni rođeni u Americi. Ali i oni imaju svojih poteškoća. Tessie je Miltonova rodica, kćerka Leftyjeve i Desdemonine rodice s kojom su živjeli u početku (koja je zatrudnjela istu večer kao i Desdemona). U ovoj generaciji se opet pojavljuje taj motiv zabranjene ljubavi. Desdemona je opet u strahu zbog njihove ljubavi jer misli kako će njihova djeca možda imati komplikacija jer su oni rođaci. Ali sudbina kao da je htjela da oni budu zajedno. Milton i Tessie nisu vezani toliko za grčku kulturu. Oni žele biti tipična američka obitelj koja živi u predgrađu. Milton se zbog majke trudi još govoriti grčki, ali s godinama ga sve slabije koristi. Njihova djeca, Calliope i Jedanaesto poglavlje (naziv po kojem znamo Calovog brata u knjizi) su treća generacija Stephanidesa u Americi. Njihova veza sa Grčkom je jedino preko svoje bake i djeda. Oni se najviše asimiliraju američkom načinu života jer su na to navikli, i jer su im roditelji htjeli da imaju sve mogućnosti koje im Amerika pruža.
Ove tri generacije se odražavaju na Calovo/Calliopino putovanje prema otkrivanju svog identiteta. Prva faza bi bila do puberteta. Tada je Calliopi odrastala kao djevojčica i nikakve sumnje u svoj identitet nije imala. Kao što su Lefty i Desdemona još uvijek držali do svojih korijena, tako je Calliopi bila uvjerena u svoj identitet. Ulazak u pubertet je druga faza. Tada je počela primjećivati da se sve više razlikuje od svojih vršnjakinja. Njezino eksperimentiranje sa Mračnim predmetom i njenim bratom otkriva joj više o njoj samoj. Ta avantura je na kraju rezultirala i odlaskom u New York gdje otkriva istinu o sebi i odlučuje sama, tj. sam sebi krojiti sudbinu i ne slušati što mu drugi predlažu. Calliopi, sada kao Cal, bježi u San Francisco gdje nastupa u sumnjivom lokalu kao Hermafrodit, sin Hermesa i Afrodite kojeg su bogovi sjedinili sa nimfom Salmakis u jedno biće koje ima i muške i ženske organe. To je faza prilagodbe. Kao što su se Milton i Tessie prilagodili američkom načinu života više od svojih roditelja, tako se i Cal sada prilagođava sam sebi. O zadnjoj fazi ne znamo puno toga, samo ono što nam Cal kao narator otkriva kroz kratke uvide u njegov sadašnji život. Ali kao što su Calliopi i Jedanaesto poglavlje nova generacija odijeljena od starih tradicija, tako Cal nastoji izgraditi svoj identitet u kojem će se osjećati ugodno.
Roman bi možda bio snažniji da je Calova priča duže trajala, da smo mogli još dio puta proći s njim nakon njegovog otkrića. Ali putujući sa obitelji Stephanides iz Burse i kroz ulice Detroita istražili smo ne samo Calovu potragu za identitetom, već pokušaj cijele jedne obitelji da se pomiri sa odlukama koje su donijeli i njihovim posljedicama. Junak priče je rekao da je poput proroka Tiresija prvo bio jedna stvar, pa onda druga. Tako je i ova knjiga dvostruka: to je priča o putovanju prema osobnom identitetu glavnog lika i o putovanju jedne obitelji koja samo želi živjeti američki san.
Ivana